אמצעים מקובלים לטיפול במי שתיה

מטרתו של מידע זה להציג את האמצעים המקובלים כיום בשוק לטיפול בבעיות השונות במי השתיה של כולנו
תמונה של אמצעים לטיהור מים
אמצעים מקובלים לטיפול במי שתייה:

האמצעים הנפוצים ביותר בישראל הנם:

סנן מכני
סנן המאפשר מעבר מים אך אינו מאפשר מעבר חלקיקים מעל גודל מסוים. ניתן למצוא סננים מכנים שונים להם יכולת סינון והרחקה של חלקיקים בגדלים (קטרים) שונים. סננים מכנים אינם מקטינים את כמות האבנית שבמים. השפעתם על תכולת המתכות והתרכובות האורגניות שבמים זניחה אם בכלל. סננים אלו נוטים לצבור עליהם לכלוך רב וכתוצאה מכך להוריד את ספיקת המים ולחץ המים במוצאם לכן, יש צורך בהחלפה או בתחזוקה סדירה של הסנן. סננים מכנים ניתן להתקין בכניסת המים לדירה - בסמוך לשעון המים - או כיחידה עצמאית שברז במוצאה.

פחם פעיל
ברוב המערכות ואולי אפילו בכול המערכות המשווקות בישראל ניתן למצוא אמצעי טיפול זה. תפקידו העיקרי של אמצעי המכיל פחם פעיל לשפר את טעם וריח המים וזאת על ידי הרחקה של כלור חופשי ותרכובות אורגניות שונות. פחם פעיל מצטיין ביכולתו לספוח אליו כלור חופשי ותרכובות אורגניות שונות, יכולת הספיחה הנ"ל מאפשרת הרחקתם של חומרים אלו מהמים. פחם פעיל אינו מקטין את תכולת המינרלים שבמים, כמו כן אינו מוריד את קשיות המים ואינו מרחיק מתכות מהמים. חשוב לציין ולהדגיש כי סננים אלו אינם מיועדים להרחקת חיידקים ומהווים לעיתים בית גידול לחיידקים, במיוחד כאשר אין זרימה של מים דרכם. יצרנים מסוימים טוענים כי הוספת יוני כסף מונעת גידול חיידקים, בדיקות הראו כי אין הדבר כך ולא נמצא כל הבדל בריבוי וגידול של חיידקים בפחם פעיל שבו הוספגו יוני כסף לבין פחם פעיל ללא יוני כסף. יש צורך בהחלפה בזמנים קבועים של סננים אלו. תדירות ההחלפה תלויה בכמות המים שעברו דרך הסנן וכמות הפחם שבתוכו. סננים של פחם פעיל ניתנים להתקנה בכניסת המים לדירה - בסמוך לשעון המים - או כיחידה עצמאית שברז במוצאה כמו כן, ניתן למצוא סננים אלו מותקנים על פיית ברזים ובקנקנים.

מערכות המבוססות על עיקרון אוסמוזה הפוכה
מערכות אלו מכילות בתוכן ממברנה המאפשרת מעבר מים בלבד. הממברנה מרחיקה מהמים את תכולת המינרלים באופן משמעותי. כמו כן, הממברנה יעילה בהרחקה של מתכות שונות, אך אינה יעילה בהרחקה של תרכובות אורגניות שונות. איכותה של הממברנה ולחץ המים קובעים את יעילות הסינון והטיהור של מערכות אלו. מערכות המבוססות על עיקרון זה רגישות לחיידקים או לכלור במים, יש לדאוג כי הממברנה במערכות אלו לא תיחשף לכלור או לחיידקים בהתאם לרגישותה. מערכות סינון וטיהור המבוססות על אוסמוזה הפוכה יכילו תמיד סנן מכני וסנן של פחם פעיל. מערכות המבוססות על אוסמוזה הפוכה צורכות כמויות גדולות של מים, בד"כ רק 25% מהמים המוזנים למערכת מטופלים ומשמשים לשתייה, יתר המים מורחקים מן המערכת והולכים לאיבוד.

מערכות לטיהור מיקרוביאלי
ניתן להבחין בכמה אופנים לטיפול בבעיה המיקרוביאלית:

- טיפול באמצעים מכנים - טיפול המונע מעבר חיידקים באמצעים מכניים

- טיפול בעזרת מנורת כספית המפיקה אור בעל קרינה על סגולית, הממיתה את החיידקים הנחשפים לקרינה. המים אינם נפגעים מהקרינה והקרינה אינה קיימת יותר במים לאחר יציאתם את המערכת. יש לזכור כי יעילותה של המנורה יורדת ככל שזמן השימוש בה עולה, בנוסף, היעילות יורדת כאשר עולה עכירותם של המים.