שאלות שכדאי לשאול לפני שרוכשים מטהר מים

מטרתו של מידע זה לתת את הכלים הטובים ביותר לצרכן

ואת המידע האוביקטבי והנכון שיש לדעת   לפני רכישת מטהר מים .

תמונה של סימן שאלה

לפני רכישה של מערכת לטיהור וסינון מי שתייה מומלץ לשאול את השאלות הבאות :

האם מי השתייה באזור מגורי נבדקים ומהם תוצאות הבדיקה, האם המים ראויים ובטוחים לשתיה ?

 
בדיקות מים מבוצעות באופן סדיר על ידי הרשויות, תוצאות בדיקה אלו יראו אם יש בעיה במים ויגדירו את הבעיה (אם בכלל קיימת בעיה). בכל מקרה אין להסתמך אך ורק על פרסומים המופיעים בעיתונות היומית וכדאי להיוועץ במומחים למים .

לכלוך, משקעים, טעם וריח ניתנים לגילוי על ידי הצרכן. לעומת זאת, זיהום המים על ידי חיידקים, המצאות של מתכות רעילות, תרכובות אורגניות מסרטנות וכו' מצריכים בדיקת מעבדה מוסמכת ומאושרת לבצוע בדיקות מים. כדאי להיזהר מבדיקות המוצעות לנו חינם בביתנו. אין ביכולתן של בדיקות אלו לגלות המצאות חיידקים או מתכות רעילות במי השתייה .

האם בעיית המים מצריכה טיפול כלל דירתי או מספיק פתרון נקודתי (ברז בודד )?

מהם אמצעי הסינון והטיהור של המערכת והאם הם פותרים את הבעיה שנמצאה במים ?

האם המערכת מפרישה למים חומרים זרים ?
ישנן מערכות לטיהור מים המוסיפות למים חומרים זרים. לדוגמה, פחם פעיל המוספג ביוני כסף - אותם יוני הכסף עלולים להשתחרר אל מי השתייה המטוהרים. מערכות אחרות המונעות שקיעה של אבנית מפרישות למים יוני זרחות. מערכות המפחיתות את האבנית במים יכולות לשנות את חומציות המים, המים החומציים המתקבלים הינם קורוזיביים .

האם כמות המים המתקבלת מהמערכת תענה על צרכים לשימוש יום יומי ?
האם המערכת תפגע בלחץ המים ובהכרח תפגע ספיקת המים ?

מערכות המספקות פתרון לכל נקודות המים שבדירה יכולות להקטין באופן משמעותי את לחץ וספיקת המים. כדאי לבדוק, לפני שמתקינים מערכת כזאת, אם המערכת תספק מים בכמות נאותה גם בזמנים בהם צריכת המים גבוהה במיוחד .

מהי התחזוקה המומלצת לאותה מערכת ? מהי תדירות החלפתם של הסננים או האמצעים האחרים לטיפול במים ? האם ניתן להחליף אמצעים אלו לבד או נדרשת התערבות של טכנאי להחלפתם ?

האם קיים אמצעי המתריע על תקלה או הפסקה פעולתה של המערכת? האם הפסקת פעולה של המערכת עקב תקלה תפסיק את אספקת המים דרך המערכת ?
רצוי לתת את הדעת למחירי העלות כגון עלות הקנייה והעלות הנלוות - מחיר התקנה של המערכת, מחיר תחזוקה חודשי, היחס בין כמות המים המטוהרים לבין כמות המים הלא מטוהרים (במערכות המבוססות על אוסמוזה הפוכה חלק גדול מהמים המיועדים לטיהור הולכים לאיבוד ).

מהו אורך החיים המוצהר של המערכת ורכיביה, מהו אורך תקופת האחריות, מה האחריות מכסה ?

האם המערכת המוצעת נבדקה על ידי מעבדה מוסמכת ? האם למערכת המוצעת יכולת מוכחת לטיפול באותה הבעיה של המים לכל אורך חייה של המערכת ?
ת"י 1505 "מערכות לטיפול במי שתייה לשימוש ביתי: סינון וטיהור" דן בדרישות ושיטות בדיקה למערכות לסינון מים. מאחר ויצרנים שונים מצהירים הצהרות שונות בדבר ביצועי המערכות אותן הם מוכרים, על הצרכן לדרוש מהיצרן הוכחה כי המערכת המוצעת על ידו אכן בעלת יכולת ביצועית התואמת את הצהרותיו, כדאי לבקש מיצרן המערכת את תוצאות בדיקה המוכיחות את ביצועי המערכת כנגד הצהרותיו .